Svårighetsgrad

  • Lätt

Kategori

  • Maskiner

Aktiverade muskelgrupper

  1. sneda magmusklerna

Utförande

Sätt dig i bålrotationsmaskinen och rotera med överkroppen i ett så stort rörelseutslag som möjligt genom att ställa in maskinens rotationsarmar.
OBS! Tränar du på motions- eller rehabiliteringsnivå bör du utföra övningen mycket långsammare än vad som visas på filmklippet.

Syfte/Effekt

Styrka för den yttre- och inre sneda magmuskeln (M. obliiqus externus abdominis och M. obliiqus internus abdominis) och för den fyrkantiga ländryggsmuskeln (M. quadratus lumborum). även rörlighet i bröstryggen.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

10x3 80% maxbelastning

Jakke | 2016-11-14 10:41

10x3 80% maxbelastning

Jakke | 2016-11-14 10:39

4 set 8 rep 20 kg

Sara Stenvall | 2015-11-04 14:19

Jag förstår inte hur maskinen fungerar? Ska man börja från sidan eller ska man inte börja från mitten?

Edvin | 2012-06-18 09:39

Bra där Klingan!

TinaMC75 | 2009-05-15 10:47

Tack för bra synpunkter! Här har vi inte rikitgt tänkt på motionären... Lägger in en notis om detta i utförande-beskrivningen.

Coach Team | 2009-05-06 13:46

Jag håller med föregående talare. Jag tror vi måste tänka på att de som visar övningarna är rejält vältränade idrottsmän. Jag själv jobbar med rehabiliteringsträning och elit, men skulle aldrig visa nybörjare bålrotation med den hastigheten. Har man en svag rygg, diskbuktning, eller liknande kan man få ett ryggskott av den hastigheten.

klingan | 2009-05-05 16:14

Den här är bra, men jag upplever att det lätt hugger till i ryggen om man gör så snabbt som på instruktionsvideon. Är det inte risk för skada om man gör för häftiga rörelser, el. beror det på hur stark man är i ryggen?

MP | 2008-12-03 13:45

Fler övningar som också tränar muskelgruppen sneda magmusklerna