Svårighetsgrad

  • Lätt

Kategori

  • Maskiner

Aktiverade muskelgrupper

  1. framsida lår
  2. rumpa/säte
  3. insida lår

Utförande

Sätt dig i maskinen och ställ in sitsen så att du i bottenläget kan hålla ryggen rak och inte krumma. Är man något stel i baksida lår kan man välja att luta ryggstödet mer bakåt så att en krummning av ryggen inte sker.

Pressa nu plattan  bort från dig med hela fötterna i kontakt med plattan. Sträck inte benen fullt ut.

Tänk på att knäet ska peka åt samma håll som tårna.



 

Syfte/Effekt

 

Styrka för framsida lår (M. quadriceps femoris), stora sätesmuskeln (M. gluteus maximus) och adduktorerna (M. adductor magnus, brevis och longus samt M. gracilis och M. pectineus).

Att tänka på: Ju längre ner på plattan
du placerar foten, desto mer belastas framsida lårmuskeln samt
patellasenan. Detta kräver också mer rörlighet i fotleden.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

Det fysikaliska i det här är lätt att glömma, men är ändå viktigt. En maskin som i videon lyfter väl en stapel av vikter linjärt rakt upp? Alltså sätter du vikten på 100 kg så lyfter du 100 kg. Sen finns det den typ som har en släde lutandes 45 grader som man sitter ner med benen uppåt. Där kan man sannolikt ta mer för att man inte lyfter rakt emot tyngdkraften. Där kan man säkert orka ta 130-140 kg istället. Jobbigt att blanda ihop de där :)

rn85bn | 2017-03-23 10:01

Reps 15 x 3 set vikt: 80-90kg

Bea | 2016-11-15 23:44

Set, 3, reps: 20 , vikt: 70

steeeefffaaaaannn (elin) | 2016-11-15 19:24

20 gånger

Åsa | 2016-08-25 07:29

Utför övningen med fötterna så brett isär som möjligt och riktade diagonalt utåt. Se till att du under övningen pressar ut knäna så mycket som möjligt.

F.t. Jansson | 2016-02-08 17:44

Se upp med att inte ta i alltför häftigt vid explosiv maxvikt. Risk för bristningar om man tokpressar.

rayka | 2010-02-18 08:43

Fast enligt sjukgymnast och naprapat är det inte rekommenderat att ens _tänka_ på att räta ut benen. Varför fuska och lägga belastning på knäna och riskera att skada dem?

SweStars | 2009-07-23 23:44

Precis som Uffe säger så beror det helt och hållet på vad du är ute efter. Jag brukar försöka undvika att ha sträckta ben när jag kör maxvikt men sträcker gärna ut dom till fullo när jag kör lite lägre vikter, det bränner så skönt i muskeln då :)

Freddan | 2009-07-06 09:54

Vill du ha trasiga knän, så visst, översträck/räta ut benen i slutfasen av övningen. Fattar inte att en sådan film får läggas upp.. :/

SweStars | 2009-07-02 08:24

Hej! Jag anser (precis som mahan) att man inte ska sträcka ut benen fullt ut, detta kan förutom försämrad kontakt även orsaka skador. På wikipedia står det också: "Sträck inte ut benen helt då risken att översträcka knäleden är mycket stor, eftersom hela vikten kommer att vila på knäleden i detta läge." Kommentera gärna detta inlägg. Trevlig sommar :)

Samson | 2009-06-28 14:07

Mahan! Det stämmer som du säger att man tappar muskelkontakten i läget då benen är sträckta. Om man vill träna med sträckta ben eller ej beror helt på vad ditt syfte är med träningen. Vill du få en pump i muskeln och bygga volym bör du inte sträcka benen, medan du bör sträcka benen om är ute efter att träna maxstyrka. För att träna maxstyrka bör man alltud träna en muskel i dess fulla slaglängd.

Coach Team | 2008-07-10 13:04

Jag har hört att man inte ska ha helt raka ben efter att man har skjutit ifrån, för då tappar man "muskelkontakten"...vill gärna ha kommentarer på detta :)

mahan | 2008-07-09 13:04

Fler övningar som också tränar muskelgruppen framsida lår