Svårighetsgrad

  • Lätt

Kategori

  • Fria vikter

Aktiverade muskelgrupper

  1. bröst
  2. triceps
  3. axlar

Utförande

Ligg på rygg på bänken och fatta stången med raka armar ovanför brösten. Släpp låsningen i armarna och håll emot stången under tiden som den går ned mot bröstet och tryck upp stången igen när den nuddat bröstet. Tänk på att jobba med stången i en och samma tänkta lodräta linje under övningens gång.

övningen kan varieras med smal fattning (mer triceps och inre delen av brösten), normal fattning och bred fattning (mer bröst, framför allt yttre delen). övningen kan även göras med hantlar för ett större balanskrav och för större anspänning i bröstmuskeln under övningen.

Syfte/Effekt

Styrka för brösten (M. pectoralis major), överarmssträckaren (M. triceps brachii) och axlarna (M. deltoideus).

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

3 set 7 reps

johanna dukai | 2016-11-07 11:37

3 set, 7 reps

idaottermo | 2016-11-07 11:37

3 set, 7 reps

idaottermo | 2016-11-07 11:36

15x20kg

Kickan | 2016-10-05 14:40

3min eller 4 set

Svenne | 2015-03-29 11:08

Med ett smalt grepp flyttar du även ut en del av vikten på triceps och avlastar bröstet, vilket blir omvänt vid brett grepp. För mig så är muskelkontakt viktigare än vikten även om jag normalt kör med hantlar istället på grund av mina axlar...

Jimi Wikman | 2009-06-12 21:54

Jag skulle nog inte klassa bänkpressen som direkt lätt, dels för att det finns en hel del teknisk aspekter att beakta för att öka resultatet och också för att man i denhär övningen kan öva med rätt stora vikter som i sin tur kan orsaka stora skador vid en olycka. Många säger t.ex. att ett brett grepp är att föredra för att det förkortar lyftets längd, men många duktiga styrkelyftare använder ändå ett smalare än vad som tillåts på tävlingar för att det råkar passa dem bättre. Vid ett smalt grepp tar man ner stången längre ner på bröstet och armbågarna går närmare kroppen. Jag får också bätter lyft med ett smalt grepp (lite över axelbredd) och bättre balans av stången jämfört med ett bredare, fastän logiken talar för ett brett grepp.

Matti | 2009-05-26 07:50

Fler övningar som också tränar muskelgruppen bröst