Svårighetsgrad

  • Medel

Kategori

  • Bosuboll

Aktiverade muskelgrupper

  1. framsida lår
  2. rumpa/säte

Utförande

Ställ dig dryga meterna bakom bollen med fötterna ihop och fatta en viktskiva på raka armar. Fall nu fram från denna position genom att lyfta det ena benet. Bromsa sedan kroppen med detta ben genom att sätta foten på bollen och pressa upp dig igen när du nått vågrätt position med det främre benets lårben.

Tänk på att hålla ryggen rak under hela övningens genomförande samt att pressa det bakre benets höft framåt, dvs. inte pikera. Tänk även på att det bromsande benets knä skall peka åt samma håll som dess fot.

Syfte/Effekt

Funktionell övning där man tränar balans, rörlighet och styrka för framsida lår (M. quadriceps femoris), för fotledsmuskulaturen och för rumpan (M. gluteus maximus och M. gluteus minimus). Även bålstabiliserande styrka för mag- och ryggmusklerna.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

Liknande vanliga utfallssteg fast man gör dom på en bosuboll för att få med balansmomentet. Det förbättrar som sagt fotledsmuskulaturen och det var en del av syftet med min träning. Utöver det är det en bra övning för framsida lår. Jag har gjort den mycket genom mina år så jag väljer att göra 15 rep, 2 set med vikt på 10 kg till att börja med.

Isac Mjörnell | 2017-05-11 13:40

Fler övningar som också tränar muskelgruppen framsida lår