Svårighetsgrad

  • Svår

Kategori

  • Bosuboll

Aktiverade muskelgrupper

  1. framsida lår
  2. rumpa/säte

Utförande

Stå på ett ben på bosubollen och gå ner och sätt dig i huk på detta ben. Pressa dig sedan upp från denna position samtidigt som det andra benet är sträckt framför dig. Många personer har svårigheter att utföra denna övning utan att ramla pga. av stelhet i vristen. Har du stela vrister kan du placera hälen på mitten av bollen, så att bollen lutar en aning framåt.

Vill du göra övningen ännu svårare kan du hålla en pinne eller viktskiva på raka armar över huvudet under övningens gång för att även träna rörligheten i ryggen och för att öka belastningen.

Tänk på att inte falla ner till hukpositionen för snabbt utan kontroll. Gå heller inte så djupt ner att du tappar kontrollen över knäets vinke så att knäet snedbelastas. Låt knäet peka över tårna.

Syfte/Effekt

Funktionell övning där man tränar styrka för framsida lår (M. quadriceps femoris) och rumpan (M. gluteus maximus). Denna övning tränar även rörlighet i rygg och vrist samt balansförmåga.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

Fokus på teknik istället för många repetitioner eller set samt vikter. Kan lägga till vikt om man känner sig kapabel till det. Ops! Knäskålen ska vara riktat rakt fram under hela rörelsen, ifall knäet roterar i rörelsen så kan det skadas.

Isac Mjörnell | 2017-05-11 13:27

Fler övningar som också tränar muskelgruppen framsida lår