Svårighetsgrad

  • Medel

Kategori

  • Fria vikter

Aktiverade muskelgrupper

  1. baksida lår
  2. framsida lår
  3. nedre rygg

Utförande

Komplexfemman är en kombinationsövning bestående av de fem övningarna Drag till bröstet, Drag från golv till tak, Push Press bak, Good morning och Stående rodd.

Delövning 1 - Drag till bröstet

Delövning 2 - Drag från golv till tak

Delövning 3 - Push press bakom nacke

Delövning 4 - Good morning 

Delövning 5 - Stående rodd

 

Syfte/Effekt

Komplexfemman används som uppvärmnings-/inlärningsövning för tyngdlyftare eller idrottare som vill lära sig de olympiska lyften. Det rekommenderas att man ska göra sex repetitioner per delövning utan paus för att få en bra inlärnings-/uppvärmningseffekt. På filmklippet visas dock bara två reps av varje för att inte få ett för långt klipp.

Övningen kan också ses som en allmänstyrkeövning då många av kroppens stora muskelgrupper är involverade.

Följande muskler aktiveras: Framsida lår (M. quadriceps femoris), baksida lår (M. biceps femoris, M. semitendinosus, M. semimembranosus), sätet (M. gluteus maximus), vaderna (M. triceps surae), raka ryggmusklerna (M. erector spinae), breda ryggmusklerna (M. latissimus dorsi), kappmuskeln (M. trapezius), deltamuskeln (M. deltoideus), överarmsböjaren (M. biceps brachii) och vaderna (M. triceps surae).

Fler övningar som också tränar muskelgruppen baksida lår