Svårighetsgrad

  • Lätt

Kategori

  • Kroppsbelastande

Aktiverade muskelgrupper

  1. sneda magmusklerna

Utförande

Ligg på rygg med uppdragna ben och med fötterna i underlaget. Försök nu trycka svanken mot underlaget genom att spänna de inre magmusklerna. Tänk att du ska dra in naveln mot ryggraden. 

Placera nu höger hand på vänster lår. Bibehåll nu detta tryck samtidigt som du krummar ryggen och söker handen upp längs låret. Svanken ska hela tiden vara i kontakt med underlaget samtidigt som övre delen av ryggen lämnar underlaget.

Syfte/Effekt

Övningen syftar till att kunna stabilisera ryggraden med bukpressen (M. transversus abdominis) och den inre sneda magmuskenl (M. obliiqus internus abominis) samtidigt som du aktivera den raka bukmuskeln (M. rectus abdominis) och den yttre sneda bukmuskeln (M. obliiqus externus abdominis). Att kunna stabilisera med dessa muskler är grunden för all annan träning.

Är övningen för svår? Testa då att lära dig hitta musklerna med någon av övningarna Transversuskontakt i ryggliggande, Transversuskontakt mot vägg eller Transversuskontakt på alla fyra.

Fler övningar som också tränar muskelgruppen sneda magmusklerna