Svårighetsgrad

  • Medel

Kategori

  • Fria vikter

Aktiverade muskelgrupper

  1. axlar
  2. triceps

Utförande

Sitt på bänk eller stå upp och stabilisera upp bålen. Pressa sedan hantlarna med armbågarna vinklade utåt sidan från axlarna upp på raka armar. övningen kan utföras med en hand i taget för större krav på balans och bålstabilitet.

Syfte/Effekt

Styrka för axlarna (M. deltoideus) och överarmssträckaren (M. triceps brachii).

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

2x10 muskelgrupp axlar triceps

AugustF | 2016-11-11 11:18

Om man gör som somliga föreslagit, det blir väl en vilofas både för deltan vid bicepscurl (eller hammercurl) och motsvarande då för biceps vid axelpressen? Det är väl bättre att göra ordentligt och inte stressa på med två diametralt motsatta övningar på samma gång? Ja, ja... bara min lilla tanke. Var och en gör som han/hon vill, bara man är nöjd med det. För mig känns det dock bara lite som onödigt energislöseri.

ThomasLindblad | 2011-09-12 11:16

Kör man hammer-curls funkar det fint med bicepscurl först och efter axelpressen. Dock kanske inte med allt för tunga vikter.

mikael | 2009-06-25 17:48

@Coffe sliter inte det på armbågen när du vrider underarmarna mellan dom två, eller kör du omvänd axelpress?

Jimi Wikman | 2009-06-12 21:52

Nu när jag tänker på det så läste jag det här och provade på...hehe. Hur som så funkar det riktigt bra.

Rostam | 2009-05-22 00:44

Jag håller med.. Brukar själv göra den kombon, om jag har tid tar jag resten av tiden och investerar dem på marklyft.

Rostam | 2009-05-22 00:39

Komplettera denna övning med en bicepscurl upp till förstaläget, sedan axelpressen, och därefter ytterligare en bicepscurl innan nästa axelpress. På så sätt får man en väldigt bra övning för både biceps, triceps och axlar samt bål- och ryggstabilitet på köpet. Perfekt om man har ont om tid och/eller vill köra effektivt.

Coffe | 2008-09-03 22:46

Fler övningar som också tränar muskelgruppen axlar