Svårighetsgrad

  • Lätt

Kategori

  • Fria vikter

Aktiverade muskelgrupper

  1. framsida lår
  2. rumpa/säte
  3. axlar

Utförande

Stå upp med benen ihop och med en viktskiva i händerna in till bröstet. Fall fram på ena benet med bibehållen hållning samtidigt som du pressar fram armarna med viktskivan rakt fram från kroppen. Håll kvar armarna tills du pressar tillbaks kroppen till utgångsläget. Upprepa nu rörelsen på andra benet.

Syfte/Effekt

Funktionell MAQ-övning som tränar styrka för framsida lår och rumpa. Tränar även isometrisk styrka för ryggen (M. erector spiane), inre magmusklerna (M. transversus abdominis, M. obliiqus internus abdominis) och för axlarna (M. deltoideus).

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

12 stycken Utfallssteg bakåt

LisaB-J | 2016-02-29 20:29

2set 20sek 10sekvila

kristianluiro | 2015-11-04 13:42

Tommy! Du kanske tänker på de liknande övningarna "Utfallsgång" och "Utfall med skivstång". Knäna tar inte stryk bara du tänker på att knäna hela tiden skall jobba i samma riktning som fötterna och över fötterna samt att hela foten står stabilt på underlaget.

Coach Team | 2008-07-07 11:42

jag har utfört denna övning både med skivstång och utan ,misstänker att knäna tar stryk, eller är det någon annan övn jag gör?

Tommy | 2008-07-05 22:32

Fler övningar som också tränar muskelgruppen framsida lår