Svårighetsgrad

  • Medel

Kategori

  • Kroppsbelastande

Aktiverade muskelgrupper

  1. bröst
  2. raka magmusklerna
  3. framsida lår

Utförande

En Burpee är en kombinationsövning som består av en armböjning och ett upphopp.

1. Börja stående och böj på benen ner till sittposition och sätt händerna i underlaget framför dig.

2. Hoppa nu bak med benen till armböjningspositionen där kroppen ska bilda en rak linje från axlar till hälar.

3. Gör sedan en armböjning och hoppa därefter tillbaka till sittposition.

4. Från sittpositionen hoppar du sedan direkt upp i ett upphopp med armarna som leder upp över huvudet.

Syfte/Effekt

Kombinationsövning med syfte att dels träna hjärtat och syreupptagningsförmågan och dels muskulaturen i bröst, triceps, mage och framsida lår.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

I "aktiverade muskelgrupper" borde det även stå deltamuskel, triceps (Push-up). Och även vader, sätesmuskler. (själva hoppet) En del av dessa muskler nämns även i syftet. Mvh/Jens

Jens | 2015-09-06 23:50

Den här övningen är bra!

Cece | 2014-11-18 12:20

Fler övningar som också tränar muskelgruppen bröst