Svårighetsgrad

  • Lätt

Kategori

  • Kroppsbelastande

Aktiverade muskelgrupper

  1. nedre rygg
  2. rumpa/säte
  3. axlar

Utförande

Ställ dig på alla fyra. Lyft höger arm rakt fram samtidigt som du lyfter och sträcker ut vänster ben. Håll emot långsamt på tillbakavägen och se till att du inte svankar med ryggen.

Tänk på att hålla en rak rygg under övningens gång.

Syfte/Effekt

Styrka i de raka ryggmusklerna (M. erector spinae), M. rotatores, stora sätesmuskeln (M. gluteus maximus), axlarna (M. deltoideus, bakre del) och M. trapezius.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

Hej på dig

Moa Nyström | 2016-03-01 12:41

Hej på dig

Moa Nyström | 2016-03-01 12:41

Ta inte ut rörelsen lika mycket som personen på filmen gör, utan behåll en mer rak ryg genom vid övningen (man ser att personen går in i en hyperextension/böjer ryggen kraftigt bakåt i slutläget vilket enligt mig är övningens syfta att motverka. Anton)

Lanti | 2013-04-07 21:27

Fler övningar som också tränar muskelgruppen nedre rygg