Alla övningar du hittar på Styrkeprogrammet tillhör någon av de sex övningstyper som beskrivs nedan. Kom ihåg att träning med olika typer av övningar är lika med allsidighet. Läs mer om de olika övningstyperna och kanske hittar du en ny favorit?

Svårighetsgrad på övning

Det finns otroligt många bra styrkeövningar som lämpar sig till de allra flesta, men det finns även övningar som är svårare att genomföra än andra. På Styrkeprogrammet är samtliga övningar indelade i tre svårighetsgrader; lätt, medel och svår.

Som motionär eller nybörjare är träning med maskiner det lättaste. Träning med fria vikter (stänger och hantlar) ställer ett högre balanskrav på berörd muskel och även bålen, än vid träning med maskiner och kan till en början vara väldigt svårt att behärska. De svåraste övningarna att behärska är grenspecifik styrka, som till exempel det olympiska lyftet stöt eller en spjutkastares teknikstyrkeövningar.

Övningar med fria vikter

Övningar med fria vikter innebär en stor valfrihet och fantasin som den enda begränsande faktorn. Fria vikter är ett samlingsnamn för hantlar, skivstänger och tillhörande vikter.

Att träna med fria vikter tränar ditt balanssinne, din kroppskontroll och ställer krav på god teknik.

Övningar med fria vikter lämpar sig bra till dig som vill gå ett steg längre i träningen och få en ännu mer varierad träning. Fria vikter lämpar sig också mycket bra för funktionell träning.

Maskinövningar

De allra flesta gym har många maskiner av olika slag. Maskiner innebär en förenkling i träningen genom att det dels går snabbt att ändra vikter och dels genom att det inte ställs några höga krav på balans, kroppskontroll och teknik. Maskinövningar är även positivt på det sättet att muskeln vid många maskiner belastas under hela rörelsemomentet.

Maskinövningar lämpar sig bra för dig som är nybörjare eller till dig som är motionär och vill göra styrketräningen så enkel och effektiv som möjligt.

Kroppsbelastande övningar

Detta är all träning där man använder sin egen kropp som belastning. Denna övningstyp kräver oftast inte redskap, vilket gör att den kan utövas i princip överallt.

Kroppsbelastande övningar är oftast ganska enkla och ställer inga höga krav på teknik. Detta samt att denna typ av övningar inte har så hög belastning, bidrar till att många kroppsbelastande övningar kan vara bra för barn. Men det finns även övningar som är tuffa och som är svåra att utföra.

Medicinbollsövningar

Medicinbollsövningar handlar oftast om kastövningar av något slag och är ett bra sätt för att träna explosiv och plyometrisk styrka. Man kan använda bollar med allt ifrån 0.5 kg till ca 15 kg. Medicinbollsträning är bra träning för explosiva idrottsutövare som vill träna specifikt. Många medicinbollsövningar lämpar sig också bra för att träna i par, vilket kan göra träningen roligare.

Övningar med pilatesboll

Att träna med pilatesboll är ett bra komplemet till den klassiska styrketräningen och ger dig ökad balans, bättre koordinationsförmåga, bättre kroppskontroll, bättre hållning och bättre bålstabilitet. Detta ger dig en bra kapacitet till att möta de krav som olika sorters belastande träning ställer, framförallt genom att avbelasta ryggen. Läs mer om bålstabilitet i artikeln Träna med bålstabilitet och få en snygg hållning!

Parövningar

Träning i par är en rolig träningsform där du förutom styrka och koordination, tränar upp din samarbetsförmåga. Med många parövningar tränar du också upp konditionen på ett effektivt sätt. Att träna med parövningar innebär att man använder varandra som belastning eller att man assisterar kompisen på något sätt. Med parövningar kan man träna de allra flesta av kroppens muskler.

Denna träningsform kräver för det mesta inte mycket redskap. Att lägga in parövningar i ditt program kan vara bra för er som tränar ihop, men också i grupper för att skapa bra sammanhållning.

Expanderbandsövningar

Expanderband är ett slags gummiband som finns i olika tjocklekar beroende på vilken belastning man vill ha. Träning med expanderband lämpar sig bland annat för rehabiliteringsträning, hemmaträning eller träning för äldre.

Fördelar med att träna med expanderband är bl.a. att det är enkelt, att man kan träna hela kroppen, att endast fantasin begränsar typ av övningar man kan göra, att kan göra det hemma samt att man kan anpassa belastningen efter eget behov.

Övningar med bosuboll

Bosubollen har en platt och hård undersida och en konvex och mjuk översida. Bosubollen kan användas med undersidan upp och fungerar då ungefär som en balansplatta, men kan även användas med den platta sidan ner då den fungerar utmärkt som ett redskap för träning av magmuskulaturen. Träning med bosuboll är en form av funktionell träning där du tränar styrka, balans, koordination och stabilitet.

Kettlebells

Kettlebells är ett träningsredskap som ursprungligen kommer ifrån Ryssland. En kettlebell består av en solid gjutjärnsvikt vilken påminner om en kanonkula med ett handtag. I början av 1900-talet började ryska elitidrottsmän träna med kettlebells, de ryska atleterna hade stora framgångar tack vare den allsidiga träningen som resulterade i starka och uthålliga kroppar.

Kettlebellträning är en ytterst funktionell träningsform med helkroppsrörelser för att förbättra styrka, kondition, balans, explosivitet och koordination. Träningen ger styrka, ökad rörelse och stabilitet i de muskler som vi använder dagligen, därför är kettlebellträning något som alla kan utföra och ha nytta av.

 

Övningar med övriga redskap

Under denna kategori hittar du alla övningar där man jobbar med lite udda redskap. Redskap som ibland är nödvändiga för att träna speciella muskler eller redskap som möjliggör träning för att uppnå ett visst syfte eller mål. Det kan vara allt från ringar, nackhuva och belly-backställning till viktbälte och barrställning. Många av övningarna inom denna kategori riktar sig till vana styrkemotionärer som vill komma vidare i sin träning eller som vill ha variation på träningen.