Funktionell träningsform är den senaste flugan inom styrketräning. Det handlar dels om att träna styrka i rörelser snarare än i specifika muskler och dels om att genom en och samma övning träna styrka, rörlighet, balans och koordination för att klara av belastningar inom vardagen och idrotten.

Funktionell träning

Funktionell träning har de senaste åren blivit en mycket populär träningsform, såväl bland motionärer som bland elitidrottare. Funktionell styrketräning innebär att man, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt, till skillnad från klassiska bodybuildningsövningar som t.ex. bicepcurls, där man är ute efter att isolera en eller två muskelgrupper vid varje övning. Med denna träning är målet att uppnå en funktionell kropp för ett specifikt ändamål och inte att bygga muskelvolym - vilket är vanligt för många styrketräningsutövare och bodybuilders.

Kommer från naturliga rörelser

Funktionell träning syftar till att i största mån likna vardagsrörelser eller rörelser inom den specifika idrotten för elitidrottaren. Det är sällan som rörelser i vardagen eller rörelser inom en viss idrott endast aktiverar en muskel, utan oftast är många av kroppens muskler delaktiga i olika rörelser, som inom idrotten oftast sker med hög fart, på ett ben och i sneda vinklar. Därför ter det sig naturligt att en idrottare måste träna funktionellt med idrottsspecifika övningar, dvs. med styrkeövningar som liknar de rörelser som sker inom den idrott man utövar. Funktionell träning för idrottare förbereder idrottaren för de krav som den specifika idrotten ställer.

Viktigt för att motverka åldersrelaterade krämpor och skador

Ju äldre man blir, desto stelare och svagare blir man. Därför är funktionell träning även en bra träningsform för äldre människor, då det i studier har visat sig motverka stelhet och svaghet samt öka den funktionella styrkan, rörligheten och balansen. En minskad muskulär stelhet, svaghet och balans minskar i sin tur risken för åldersrelaterade skador, som t.ex. fall som leder till fraktur på lårbenshalsen.

Svårmotiverad träning

Trots att funktionell träning är en otroligt effektiv träningsmetod, så kan det i många fall vara svårt att som tränare motivera sina tonårsadepter att träna på detta viset. Ofta lockar det mer för tonåringar att träna med ofunktionella övningar som t.ex. bänkpress, där man jobbar med båda armarna på ett fast underlag och där det är otroligt lätt att mäta resultatet och framstegen. Svårighetsgraden på funktionella övningar skiljer sig och man kan alltid göra lättare eller svårare varianter, men många är svåra och oftast innebär det att träna med lätta vikter, vilket innebär att det blir raka motsatsen till bänkpress. Av denna anledning är det oerhört viktigt att som tränare ständigt förklara syftet med en viss övning, vad den kan ge för vinster för adepten och inte minst hur den skall utföras med god teknik.

Om du vill träna funktionellt kan du testa de olika funktionella övningsprogrammen nivå 1, 2 eller 3.

Referenser

Balding, SL., Conley, KE., Cress, ME., Hansen-Smith, F. & Konczak, J. (1996). Functional training: muscle structure, function, and performance in older women. The Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy, 1, 4-10.

King, MB., Judge, JO., Whipple, R. & Wolfson, L. (2000). Reliability and Responsiveness of Two Physical Performance Measures Examined in the Context of a Functional Training Intervention. Physical Therapy Journal, 1, 8-16.

Johansson, P. & Larsson, L. (2007) Muscle Action Quality - en träningsmodell för styrka, rörlighet, balans & kontroll. Miro förlag.