Svårighetsgrad

  • Svår

Kategori

  • Kroppsbelastande

Aktiverade muskelgrupper

  1. övre rygg
  2. biceps
  3. axlar

Utförande

Häng dig i stången med omvänd fattning och dra dig upp mot stången tills nacken nuddar och håll emot på nervägen. Försök att genomföra själva lyftet bakom kroppen.

Syfte/Effekt

Styrka för de breda ryggmusklerna (M. latissimus dorsi), skulderbladsmuskulaturen (M. trapezius, M. rhomboideus och M. teres major), brösten(M. pectoralis major) och även överarmsböjarna (M. biceps brachii, M. brachialis och M. brachioradialis).

Med denna övning tränar du även rörlighet i bröstrygg och skuldror.

Vad säger andra medlemmar om övningen

Det är endast inloggade medlemmar som kan skriva kommentarer till övningarna.

Trodde att jag kommenterade "vanliga" chins, men variera med t ex "kipping pull-ups", se demo http://www.youtube.com/watch?v=LO1JnxTd4as&feature=related

Rikard_A | 2008-11-30 14:16

Tycker inte att övningen är bra. Att skjuta fram huvudet motverkar en god hållning samt spänning av bålens muskler. Träna framför istället.

bultzor | 2008-11-26 20:56

En "måsteövning" för ryggen(hela överkroppen)!

Rikard_A | 2008-11-06 12:52

Fler övningar som också tränar muskelgruppen övre rygg